Foto van Sandra van AM-PER-SAND

AM-PER-SAND

Sandra

Op het rek een tijdschrift, vazen en juwelen. Op de grond in de vitrine, mooi geplaatst op blankwitte tegels, unieke designschoenen. En natuurlijk de kleding, pure eenvoud met heel speciale accenten.

Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo
gesloten
10.00 - 18.00
10.00 - 18.00
10.00 - 18.00
10.00 - 18.00
10.00 - 18.00
gesloten

Sandra over passie

"Mijn stijl is minimalistisch, weliswaar met een twist. En ik dacht... zou het niet tof zijn om een winkel te hebben waar ik al die dingen, waar ik van hou, kan samenbrengen."

Sandra over passie

Kleding neemt een speciale plaats in bij mensen. Mensen gaan via kleding hun identiteit uiten en brengen stilzwijgend een boodschap over naar hun omgeving. Soms is het de omgeving die bepaalt wat je moet dragen, anders hoor je er niet bij. Wil je bij de mainstream horen, dan koop je goedkope kleding bij de ketens. Wil je karaktervolle kleding, dan bezoek je Ampersand. Sandra heeft met veel zorg alles uitgekozen. Ze doet dit op een eigenzinnige manier nl. als conceptstore. Haar concept is het samenbrengen van stijlelementen die allen tesamen je in een gevoel brengen.

We hadden gelezen dat de hoofdsfeer 'scandinavisch' zou zijn, maar dat is zeker te eng. De bron ligt bij haar studies, interieurvormgeving. En dat merk je al vrij snel. Een stukje oude bakstenen is behouden, koperen buizen die op de muur zijn gemonteerd, gelaste ijzeren kaders,... De toog, gemaakt door 'de schoonpapa', is in blank hout. Je stapt dus in een goed doordacht interieur en je past erin of niet. Als de vibratie overkomt, dan blijf je hangen. Dan wil je de ruimte in je opnemen of erin opgaan. Dan ben je klaar om een klant te worden van Ampersand. Sandra: "De stijl is heel minimalistisch, heel sober. Ik ga voor eerlijke materialen, hout, marmer, die dingen. Ik heb ook 'Mode' gevolgd in Gent en ook daar kreeg ik dezelfde feedback. Eerlijke materialen, wol katoen. Ik vond dat heel grappig; als dat bij interieur zo is en bij mode, dan ben ik gewoon zo."

Sandra: "Ik had zo altijd dat gevoel gehad dat ik dit ging doen. Mijn ouders hebben ook een winkel en zijn zelfstandig. Maar dit wou ik zelf doen, als een bijna noodzaak om mezelf te kunnen zijn en me te kunnen uiten. Eerst deed ik dit part-time en nadien full-time. De locatie is wat afgelegen maar mijn klanten vinden de winkel oa. omdat ze hierlangs rijden met de auto om naar de stad te gaan. Eén van de belangrijkste elementen is het groeiende netwerk onder gelijkgestemde zaken in Gent, die elkaar helpen. Zo verwijs ik bv. mensen naar Huset voor een koffie en omgekeerd stuurt Huset al eens mensen naar mij."

Dat maakt Gent zo uniek, vinden wij. Gent is een bruisende stad waar nieuwe netwerken stilaan bovengronds komen. Gent leeft down to top en niet omgekeerd. In Gent is het de burger die de toekomst bepaalt.

Close

Sandra over bijdrage

Hoe kan een kledingzaak bijdragen aan een betere wereld? Wel, eerst en vooral kleding is een basisartikel voor iedereen. Of je nu rijk of arm bent, dat heb je zeker nodig. Ten tweede kleding heeft te maken met imago, een persoonlijk imago.

Sandra over bijdrage

Hoe kan een kledingzaak bijdragen aan een betere wereld? Wel, eerst en vooral kleding is een basisartikel voor iedereen. Of je nu rijk of arm bent, dat heb je zeker nodig. Ten tweede kleding heeft te maken met imago, een persoonlijk imago. En je hebt de meelopers (met de mode) en de mensen die graag zichzelf willen zijn. Ten derde is er een tendens dat we niet langer modetrends willen volgen maar dat we een eigen stijlvolle kledingkast willen hebben. Drie elementen die bepalen naar welke winkel je zal gaan.

Zoals we eerder schreven ga je naar Ampersand omwille van het geheel. De totale stijl en de mix van elementen zoals interieur, accessoires, informatie, een zithoekje en ... maar drie stuks met item. Je zou denken dat mensen zenuwachtig worden van een beperkt aanbod maar bij Ampersand is het omgekeerd. Sandra: "De winkel is een uiting van mezelf. En de stukken die hier hangen moeten uniek zijn. Ik koop ze aan via internet, beurzen en agencies. Het is een hele zoektocht, dat wel. Maar mijn klanten komen regelmatig kijken en ze weten dat als een bepaald item verkocht is, ik het nooit terug zal inkopen."

Bijdragen aan een betere wereld splitst zich voor Sandra uit in twee delen: unieke stukken die passen bij iemands stijl waardoor we terug unieke wezens zijn weg van de 'me-too'-mainstream markt. Dat op zich is erg belangrijk omdat de wereld nood heeft aan mensen die durven uitkomen voor wie ze zijn. Het tweede deel is de steun aan kleine merken. Opkomende ontwerpers die het belangrijk vinden om in Gent een verkooppunt te hebben. De meeste van Sandra's merken worden geproduceerd in Europa, hetgeen oa. een kleinere ecologische voetafdruk geeft.

Sandra: "Misschien nog aan toevoegen dat vele handelaars in Gent met elkaar beginnen samen te werken. We netwerken meer en meer. Onafhankelijke lokale handel zijn geen concurrentie meer. Er is een nieuwe markt voor bewuste klanten. Daar werk ik graag aan mee."

Close