Foto van Mia en Luuk van De Blauwe Bloem

DE BLAUWE BLOEM

Mia en Luuk

Stel dat je als klant betrokken wil zijn bij je voedingswinkel, je wil transparante prijzen en je wil mee kiezen welke producten in de lijst of rek komen. Utopie? Neen, dit 30 jaar oude concept kan het winkelconcept van de toekomst worden.

Mia en Luuk over passie

"Wij waren bij de Gentse pioniers en hadden één van de eerste natuurvoedingswinkels. Aangezien we toen nog bij-activiteiten hadden, was het een echt nest van creatie en velen hebben zelf hun eigen initiatieven ontwikkeld. Toen wij verhuisd zijn naar onze huidige locatie, hebben we de stap gezet naar associatieve economie."

Mia en Luuk over passie

Tijdens mijn wekelijkse rondgang in Gent op zoek naar nieuwe 'buitengekende' plaatsen (na een glaasje wijn bij EVIN, of course) viel mij een vitrine op met in het groot de woorden: 'Economie kan ook anders'. Na het diepgaande gesprek met Sarah (de piraat), is onze interesse gewekt om meer informatie in te winnen over nieuwe economische modellen, nieuwe samenwerkingsvormen. Mia en Luuk heetten mij welkom met een warmte waardoor je alleen maar kan smelten. De Blauwe Bloem is een natuurvoedingswinkel, niet zo maar eentje want ze gebruiken hiervoor een moeilijk woord nl. associatieve economie.

Ik wilde dat moeilijke woord opentrekken en verduidelijken naar onze lezers. Het gesprek was dan ook een zoektocht om hun concept niet alleen te begrijpen maar tevens in een eigentijdse taal om te zetten. Niet dat ik met one-liners mensen wil overtuigen. Maar soms is een duidelijke eenvoudige boodschap nodig om iemand over de schreef te trekken. Daar gaan we: De Blauwe Bloem is een natuurvoedingswinkel waar je meer bent dan een klant. Je stapt in een wereld waar je betrokken bent. Je mag als klant de producten en hun makers mee kiezen. Je krijgt de producten aan inkoopprijs plus een kleine transparante marge. Om je winkel te voorzien van een inkomen betaal je een klein, vast maandelijks bedrag.

Mia en Luuk leggen het concept haarfijn uit. Je hebt aan de ene kant de consument, in het midden de handel en aan de andere kant de producent. De hoofdnoemer voor de drie partijen is bio-dynamische producten. Bio-dynamisch is een moeilijke term voor producten die geteeld of gemaakt zijn volgens bepaalde principes. Lees er meer over via deze link. Je moet geen expert zijn om dit te begrijpen, het mag maar het moet niet. Je kan dit beproefde systeem ook gewoon vertrouwen. Mia en Luuk gaven enkele voorbeelden van de producentenzijde. "We hadden enige tijd geleden een olijfboer uit Spanje aan tafel. Hij heeft aan onze klanten uitgelegd hoe hij werkt. We peilen bij de klanten of ze belangstelling hebben voor het product en als winkelier beslissen we dan voor opname in het assortiment. Bij een 'ja' geeft elke klant zijn bestelling door."

Is deze vorm van samen kopen duurder? Duurder is relatief. De meeste gezinnen redeneren vanuit een budget. En daar ligt de uitdaging. Als je weekbudget meer is dan 30 euro, dan kan je al voordeel doen. Dat is gebleken uit een diepgaande analyse van een gelijkaardig Nederlands concept met 18 winkels. Dus vergeet het aspect 'duurder'. Maar is er dan geen beperkte keuze? Ja en nee. Als klant krijg je topproducten aan transparante prijzen. Je zal leren goochelen en je zal merken dat creativiteit in de plaats komt van de platgetreden kookpaden van hippe koks.

Er volgt nog veel meer want het werd een lang en intensief gesprek. (ecologische voetafdruk, overleg, recht op inkomen, duurzaamheid en een andere wereld) Maar dit is voor de volgende bijdrage. Ben je geprikkeld, aarzel dan niet om binnen te springen bij De Blauwe Bloem en om kennis te maken met één van 'heerlijkste' buitengekende plaatsen van Gent. (kijk wel naar de openingsuren of maak een afspraak)

Close