Foto van Helena van De Stoffenkamer

DE STOFFENKAMER

Helena

'De Stoffenkamer' is niet zomaar een hoop textielrollen in rekken, maar een modern concept waar je hedendaagse stoffen kan vinden met actuele prints en zelfs met eco-labels.

Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo
gesloten
10.00 - 18.00
10.00 - 18.00
10.00 - 18.00
10.00 - 18.00
10.00 - 18.00
gesloten

Helena over passie

"Ik werk heel graag samen met lokale patroon designers. Dat is veel toffer."

Helena over passie

Helena, musicologe van opleiding, met een passie voor naaien, kreeg de zaak ahw. "in de schoot geworpen" in mei 2015, nadat de vorige eigenaar omwille van gezondheidsredenen diende te stoppen. Wat doe je dan? De stap zetten en van je hobby je werk maken? Zo eenvoudig ligt het natuurlijk niet want je moet het ook financieel rond krijgen en je moet een behoorlijke dosis moed en durf hebben om definitief overstag te gaan. Maar voor Helena, 24 jaar, was dit hetgeen ze wou doen met haar leven. Ze was de juiste persoon op de juiste plaats.

Helena is in die korte tijd gepassioneerd geraakt door stoffen, vooral het uitkiezen ervan. Ze heeft de aanpak van Liesbet verdergezet en heeft er gaandeweg haar stijl aan toe gevoegd, zeg maar haar stempel gezet. En,.. er zijn ook modetrends in de stoffenwereld. Zo liggen er dit seizoen accenten op wit-zwart en op goud. Haar klanten kijken rond en voelen wat er trendy is. Dan zeggen ze volgens Helena: "Ik kan dat zelf en kan dat beter."

Als ik haar mijn eigen verleden citeer nl. 'de Burda', zegt ze: "Tja, dat boekje wordt niet zo veel meer gebruikt. Ik werk heel graag samen met locale patroon designers. Dat is veel toffer." (Compagnie M, Zonen09) Bovendien is er een extra dimensie bijgekomen voor deze sector en dat is de impact van sociale media, blogs en Pinterest. Helena: "De klanten nemen screenshots, brengen dat mee en tonen mij dat in de hoop dat ik op basis daarvan een goed voorstel kan aanbieden met betrekking tot de stof en het patroon. En als het dan af is, dan sturen ze mij een foto en dan zie je wat ze ervan gemaakt hebben. Dat is echt heel tof."

Helena zit natuurlijk in een creatieve business, eentje die mensen blij maakt. Het is voor de meesten van haar publiek een nieuwe manier om tot rust te komen. Het oude imago als zou een zelfgemaakt kledingstuk nooit zo mooi zijn als confectie is helemaal achterhaald. Helena: "Ze zoeken naar de beste patronen, werken hun kledingstuk gedetailleerd af met een labeltje erin, gebruiken een overlocktechniek met hun naaimachine, enz... Het is niet langer 'Oma maakt iets voor de kinderen', dat is voorbij." Ze vult verder aan: "Mijn doelgroep bestaat voor een groot deel uit jonge mensen onder de dertig met kindjes. Als tweede groep, 'jonge' grootmoeders tussen de 50 en 60 met kleinkinderen die vroeger geen plezier hadden bij het naaien en nu zeggen: 'ik ga dat toch eens proberen'."

Blijkbaar is de zelfmaakmarkt heel groot. Helena vertelt ons dat ze via haar website ook heel wat klanten heeft uit Nederland. Ze kunnen de stoffen dan wel niet voelen maar hebben vertrouwen in het aanbod van De Stoffenkamer.

Close

Helena over bijdrage

"Ik heb de winkel niet overgenomen met in het achterhoofd bij te dragen aan een betere wereld." Ze heeft wel gemerkt dat haar opvoeding en wereldvisie op een mooie manier overeenkwamen met de zaak en de klanten.

Helena over bijdrage

Opvallend was het bijna perfecte taalgebruik van Helena tijdens het interview. Heerlijk toch, die aandacht voor onze geweldige Nederlandse taal. Het is een deel van haar persoonlijkheid, die perfecte communicatie en dat merk je op andere domeinen van haar zaak. Het pand is clean, de inrichting bijna methodisch, kleurtjes op de juiste manier geordend, geen rondslingerende textielrestjes en een mooie website. Ik kan mij goed inbeelden dat klanten zich goed voelen bij haar, ze is het toonbeeld van enthousiasme en ijver.

Helena: "Ik heb de winkel niet overgenomen met in het achterhoofd bij te dragen aan een betere wereld." Ze heeft wel gemerkt dat haar opvoeding en wereldvisie op een mooie manier overeenkwamen met de zaak en de klanten. Zoals bijvoorbeeld de evidentie om verantwoorde stoffen op te nemen in het assortiment. Ook in haar eigen leven is ecologie een vaste waarde. Het hoeft niet altijd doordacht te zijn. Een zaak kan een voor de hand liggende reflectie zijn van wie je bent.

Een andere bijdrage is volgens Helena dat mensen door te naaien kunnen loskomen van het TV-scherm, dat ze terug hun handen gaan gebruiken en dat ze hun creativiteit terug gaan beleven. Het heeft veel te maken met rust vinden in een hectische wereld.

Close