Foto van Mayenne van Mayenne

MAYENNE

Mayenne

Het creatieproces geeft aan waar de passie van Mayenne zich situeert. Oog voor detail, vertalen van behoeften van klanten, materiaalkeuze, originaliteit in design.

Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo
13.00 - 17.00
gesloten
1.00 - 18.00
1.00 - 18.00
1.00 - 18.00
1.00 - 18.00
gesloten

Mayenne over passie

"Ik maak als eerste stap een maquette van een handtas, dat kan zelfs in hout zijn. Ik kijk wat erin past en ik zoek naar de ideale ruimte die een vrouw nodig heeft in haar handtas."

Mayenne over passie

Mayenne doet me denken aan dat nummer van Sting: 'An Englishman In New York'. Luister mee: 'You can hear it in my accent when I talk, I'm a dutch woman in Ghent. Ho ho,...' Dit is Mayenne ten top. Bij Mayenne is je eerste impressie de directheid van een Nederlandse, iets wat ons als Belg wel eens de wenkbrauwen doet fronsen. Maar Mayenne ontluikt al vrij snel in een warme persoonlijkheid als het over haar product gaat, als ze met iemand kan connecteren over wat het is om een handtas te kopen, over hoe zij selecte producten van artiesten aanbiedt, over het perfecte vakje voor dat ene dingetje. De winkel is dan ook een warm nest voor gelijkgestemden. Ze had evengoed kunnen kiezen voor New York of Berlijn maar ze raakte 15 jaar geleden verliefd op Gent en is nooit meer vertrokken.

In de mainstream wereld van goedkope handtassen heeft Mayenne een eigen plaatsje verworven. Design is één van haar sterke punten. Want voor een design handtas van een topmerk betaal je al gauw 500 euro en meer. Omdat Mayenne geen tussenpersonen heeft, ligt bij haar de prijs lager voor eenzelfde topkwaliteit. Dat is een mooi voorbeeld van een korte keten. Een tweede sterke punt is dat zij luistert naar haar klanten. Echt luisteren is een gave. We volgden op afstand een gesprek met één van haar klanten. De zorg en toewijding van Mayenne waren bij wijle ontroerend.

Het creatieproces geeft aan waar de passie van Mayenne zich echt situeert. Oog voor detail, vertalen van behoeften van klanten, materiaalkeuze, originaliteit in design. Mayenne: "Ik maak als eerste stap een maquette van een handtas, dat kan zelfs in hout zijn. Ik kijk wat erin past en ik zoek naar de ideale ruimte die een vrouw nodig heeft in haar handtas. De informatie krijg ik van al de gesprekken met mijn klanten. Dat is ook de reden waarom ik zelf in de winkel sta. Ik kies er bewust voor om mijn merk kleinschalig te houden."

Opdracht voor onze vrouwelijke lezers: zoek al je spullen bij elkaar (laptop, maquillage, zakdoekjes, portefeuille, USBoplader, en niet nadergenoemde spullen), leg ze op de toonbank van Mayenne, vraag naar de handtas waar alles in kan en laat je verleiden door het design van Mayenne. Je steunt een lokale designer, je weet dat het niet in Bangladesh is gemaakt en je hebt een handtas voor jáaaaren.

Close

Mayenne over bijdrage

Ik ben geen zakelijk wonder, ik hou niet van aankopers die op scherp onderhandelen. Het is prima zoals het nu is. Ik kan de hele dag eerlijk zijn omdat ik 100% achter mijn product sta, er is niets te verbergen.

Mayenne over bijdrage

Voor Mayenne staat 'hipster' voor wegwerpkleding. Je doet even mee aan een hype, en nadien gooi je alles weg voor een nieuwe hype. De handtassen van Mayenne zijn juist het tegenovergestelde. Het zijn creaties die blijven, die soms wel eens van kleur veranderen en soms wel eens een kleine aanpassing ondergaan. Maar de collectie is heilig voor Mayenne en staat buiten snelle modetendensen. Het is een resultaat van jarenlang persoonlijk contact met de klanten. Mayenne communiceert rechtstreeks met de klant en dat wil ze zo houden.

Toch zou ze ook graag meer tijd hebben om het productieproces zelf op te volgen in bv. Portugal. Mayenne kiest voor Europese productie die voldoen aan Europese normen. Dat neemt niet weg dat er chemische stoffen nodig zijn om het leder tot een verwerkbaar product te maken. De normen zorgen er voor dat de lozing van die stoffen gebeurd onder bepaalde vorowaarden. Soms onderzoekt Mayenne nieuwe mogelijkheden, maar die zijn schaars. Tijdens het gesprek sprak ze over een potentiële leverancier die leder maakt van 'ananas-vezels'. Materialen zoals krokodil zal je niet vinden bij Mayenne. Mayenne: "Ik koop leder die komt van de vleesindustrie. Dus het leder dat komt van vlees dat ik zelf eet. Maar leder van kalf, dat gebruik ik nooit."

Mayenne verkoopt ook producten van gelijkgestemden, mensen die handelen zoals zij dat doet. Daar is ze vrij rigide in. Als die leveranciers de stap zetten naar meerdere verkoopspunten in Gent of als die producten mainstream gaan, dan reageert ze alsvolgt: "doosje komt eraan..." En terecht want ook wij denken er zo over. Je kan niet integer zijn voor je opstart en groei en nadien veranderen van visie omwille van extra groei of het grote geld. Respect is dan ook het woord dat blijven hangen is na ons gesprek met Mayenne. Ze weet wat ze wil en handelt er ook naar.

Close