Foto van Mieke van Mieke

MIEKE

Mieke

Er is al voldoende stress in het leven. Bij Mieke heerst er een gezellige, rustige sfeer. Een sfeer die warmte uitstraalt, een plaats waar ontwapenende humor zijn werk doet. Mieke 'is' Mieke: als je haar kent, dan ken je haar zaak.

Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo
14.00 - 18.00
14.00 - 18.00
11.00 - 18.00
11.00 - 18.00
11.00 - 18.00
11.00 - 18.00
gesloten

Mieke over passie

"Die sfeer komt waarschijnlijk voort uit onze ingesteldheid: 'ik ben er voor u, laat je eens gaan, wil je duizend kleedjes uitkiezen, no problem."

Mieke over passie

De eerste plaats die we graag op Buitengekend wilden hebben en de laatste die we aan tafel kregen voor een gesprek. Mieke heeft dan ook een goeddraaiende zaak met dameskleding met een stevige knipoog naar ecologie. Mieke vond het allemaal 'spannend' toen we het initiatief aan het toelichten waren. En dit typeert Mieke ook als persoon: een positief ingestelde enthousiastelinge die sterk betrokken is met haar klanten en haar omgeving. We brengen eerst ons gevoel onder woorden over de zaak 'Mieke': het ademt hier gezelligheid en passie, engagement en betrokkenheid. Waar komt dit vandaan? Mieke: "Na mijn opleiding schilderkunst en Germaanse was het tijd voor iets anders. Eerst was dit een soort van conceptstore, ik wou curator zijn van allerlei mooie en leuke dingen, vooral dan 'hand-made'-dingen. Die sfeer van weleer is altijd gebleven."

Mieke kiest de juiste woorden als het over gevoelens gaat. Sensueel of heftig, keurig of los. Mensen zouden vrij moeten kunnen zijn om die gevoelens te koppelen aan kledij. In één oogopslag kan kledij je gemoedstoestand prijsgeven. Mieke: "Op school bijvoorbeeld gaf iedereen via kleding aan tot welke groep ze wilden horen. Ik vond het leuk om daarmee te spelen door de ene dag naar school te gaan 'half-goth' en de volgende 'punk-rock." Mieke wou een soort van 'live-Etsy' zijn. (Voor de lezers die Etsy niet kennen: het is een wereldwijd platform van mensen die heel kleine producties draaien, bijna in de Do-it-yourself-sfeer) Mieke: "Het is allemaal heel schattig om, als je start met een zaak, om vijf rokjes te bestellen bij een meisje in Louisiana, maar... na een tijdje is dit niet meer mogelijk, dan je moet evolueren."

Buitengekend had telkens hetzelfde gevoel bij het binnenkomen van de zaak: warmte en gezelligheid. Mieke: "Thierry en ik doen de zaak samen en die twee woorden passen ook wel bij ons. We zijn wij gezellige mensen, hé (big smile). Die sfeer komt waarschijnlijk voort uit onze ingesteldheid: 'ik ben er voor u, laat je eens gaan, wil je duizend kleedjes uitkiezen, no problem." Mieke gaat een band aan met haar klanten, ze heeft geen angst om 'close' te komen, om te delen, om op te gaan in het gebeuren van passen en kleden. Soms neemt ze een foto van een klant. Die foto gaat dan, mits goedkeuring van de klant, op de sociale media. Al deze kleine details maken 'Mieke', een allergaartje van fijne belevenissen die onder de term 'sfeer' passen.

Mieke staat voor 'fun-time', een tijdje vertoeven bij iemand die je een goed gevoel geeft. Een veilige omgeving, een omgeving die het tegenovergestelde vertegenwoordigt van de koele fast-fashion ketens. Heerlijk, dat we nog kunnen en mogen shoppen in gezelligheid. Met een ontwapenende humor laat ze de klanten vrij. Als iemand het die ene keer niet kan vinden of als iemand het die ene keer juist wel gevonden heeft, dat is niet het punt. Het punt is dat iedereen met een goed gevoel de zaak kan verlaten en zin heeft om vroeg of laat terug te komen. Mieke: "Op mij is de uitdrukking 'time is money' niet van toepassing. Ik nodig iedereen uit om de tijd te nemen. Er is al voldoende stress in het leven, niet?."

De volgende deel zal gaan over ecologie, over haar slogan: 'I'm every woman' en over het gedurfde, zoals de openingszin op haar website: Nevermind that your tits are freezing off, spring is in the air, come in, have a look...

Close

Mieke over bijdrage

Want als een vrouw gaat shoppen, is het nooit goed genoeg. En dat komt omdat het ons zo is meegegeven. Ik vind eigenlijk nooit iets, het is frustrerend om zo van winkel tot winkel te moeten lopen.

Mieke over bijdrage

We openen met een slogan van één van haar merken: "A simple question of humanity". Mieke beaamt dat dit een deel is van de sfeer waarin ze werken, een beetje menselijkheid mag wel, zegt ze. En tijdens het gesprek raken we enkele punten aan waar er wat meer menselijkheid mag komen. We hadden het over de aankoop van kleding en over vrouwen die gaan winkelen.

Mieke koos voor de slogan: 'I'm every woman'. Het refereert natuurlijk naar een bekend liedje en volgens Mieke het liefst naar de original van Chaka Kahn. Doorheen alles wat Mieke doet, komt hetzelfde thema terug: respect voor de vrouw. Mieke: "Want als een vrouw gaat shoppen, is het nooit goed genoeg. En dat komt omdat het ons zo is meegegeven. Ik vind eigenlijk nooit iets, het is frustrerend om zo van winkel tot winkel te moeten lopen. Ik ken modellen die ook met dit gevoel rondlopen." Hoe dit komt is een raadsel. Misschien is het de eigenheid van de vrouw, misschien is het het verwachtingspatroon van onze omgeving. Mieke pakt het wel heel open aan door meerdere malen per week één van haar klanten te laten poseren in hun nieuwste aankoop. De foto komt dan op Facebook. Het geeft blijk van respect voor de klant en toont dat iedereen op haar manier ook een model kan zijn. Er komt dan een toffe zin bij zoals: White eco silk shirt, tencel trousers & cream flats gevolgd door een paar #.

Een belangrijk deel van een kledingzaak is de aankoop. Meestal wordt hier weinig over verteld, het is een soort van geheim. Maar iedereen die in de business zit, kent de gehaaide verkopers van de agencies. Die zijn uit op één ding en dat een maximum van hun collecties aan jou te verkopen. Een duurzaam imago gaat ook samen met duurzaam aankopen. Het gaat over merkenkeuze maar ook over de houding van de agencies naar de winkel toe. Mieke heeft één agency in Nederland waar een groot deel van de collectie vandaan komt. Het zijn mensen zoals Mieke, eerlijk en hartelijk, geen 'chi-chi'. Ook bij andere agencies waar Mieke aankoopt komt het neer op de persoonlijke relatie. Zo was er Yvette bij agency in Parijs waar het super mee klikte. En als Yvette wegging kwam er een opgetutte vervangster. Op het eerste zich was het niets voor Mieke maar nadien bleek er toch een toffe 'madame' achter het masker te zitten. Mieke sluit dit thema af met: "Alle verkopers van agencies 'sucken', behalve diegenen waar wij mee werken."

Er was geen tijd over om alle merken door te nemen en hun duurzaamheid te bevragen. maar dat beloven we voor de volgende bijdragen.

Close