Foto van Phaedra & Ellis van O'yo

O'YO

Phaedra & Ellis

gezondheid verpakt in organische yoghurt

Voorlopig nog pop-up - vanaf augustus 2016 op het nieuwe adres (zie hiernaast)

Phaedra & Ellis over passie

Alle gezonde terminologie, zoals Quinoa, pro- en prebiotica, Dukkah kruiden komen op je af als je de kaart van O'yo opneemt. Je krijgt ahw. les in gezonde voeding via een menukaart. Ellis en Phaedra maken er een punt van om hun tijd te nemen voor de klant. Niet op een 'horeca-opdringerige-fake' manier maar met veel aandacht voor detail en visie.

Phaedra & Ellis over passie

O'yo: gezondheid verpakt in organische yoghurt

Alle gezonde terminologie, zoals Quinoa, pro- en prebiotica, Dukkah kruiden komen op je af als je de kaart van O'yo opneemt. Je krijgt ahw. les in gezonde voeding via een menukaart. Ik voelde mij in ieder geval in mijn nopjes. De meeste ingrediënten staan ook in mijn voorraadkast. Maar als je je eerste stappen zet naar bewust opgaan met voeding, dan kan het wel wat veel info zijn. Geen probleem, want Ellis en Phaedra maken er een punt van om hun tijd te nemen voor de klant. Niet op een 'horeca-opdringerige-fake' manier maar met veel aandacht voor detail en visie.

Yoghurt is de basis, vandaar de naam O'yo. Het klinkt goed als naam maar ik had een andere visie op yoghurt. Mijn darmen verdragen namelijk geen yoghurt. Enkel de Griekse geitenyoghurt wordt zonder problemen opgenomen door mijn systeem. Phaedra me vertelde over hun aanpak. Hun yoghurt komt rechtstreeks van de boer. Er is dus geen manipulatie met UHT-opwarming van de melk. Het is geen grootproductie, het is de pure yoghurt zoals ik die ken van mijn jeugd. En vanaf dan had Phaedra mijn volle aandacht. Wat eerst als een verkoopspraatje aanvoelde, veranderde in visie en overtuiging. Phaedra: "Ik ben zo opgegroeid. Gezonde voeding was normaal bij ons thuis."

Een gesprek met Phaedra en los ervan een gesprek met Ellis. Ze vertellen in essentie hetzelfde maar op een andere manier. Ze verschillen van elkaar en zijn perfect aanvullend. Phaedra is een vat vol energie, letterlijk en figuurlijk. Ze vertelt en vertelt. Je verliest de tijd uit het oog omdat alles zo boeiend is. Ellis is gericht en gefocused. Bij haar zit het allemaal op een rijtje. Zij is de stratege, de zakenvrouw. En dat bedoel ik positief want ook bij haar is er een drijfveer die komt vanuit de diepste lagen van haar onderbewustzijn. Phaedra: "We hebben dezelfde visie, maar een andere benadering."

Dus Phaedra kwam als eerste aan de beurt. Ze kreeg 15 kapstokjes aangeboden die allemaal met "de" begonnen. 'De' samenwerking, 'De' origine van hun producten, 'De' passie, 'De' leverancier, 'De' pop-up, 'De' toekomst, enz... Phaedra koos als insteek voor 'De creatie'. Phaedra: "Ik heb gezonde voeding met de paplepel meegekregen. Het zijn elementen die als vaste waarden in mijn bewustzijn zijn geënt: waaronder zo weinig mogelijk suikers, geen vettige sauzen, enz... Ik sta er soms van versteld hoe weinig mensen echt weten wat biologische voeding inhoudt. Laat staan dat ze bij het shoppen de juiste reflex maken tussen ongezond en gezond. Als ik dan zeg dat ik dáár het ene ga kopen en in een andere winkel het andere, dan krijg ik de vraag: dan ben je toch mega veel tijd aan het verliezen?."

De eerste 'De' van Ellis was 'De origine'. Ellis is een reisfanaat en kwam oa. gezonde yoghurt op het spoor tijdens één van haar reizen. Organische yoghurt komt niet van de melkindustrie. Alles wat goed is in melk wordt teniet gedaan door de productieprocessen. Ellis ging zich verdiepen in deze materie. Samen met Phaedra vondt ze de juiste 'korte-keten' leverancier in Vlaanderen. Ellis wil niet gezegd hebben dat ze vegetariër zou zijn. Ellis: "Ik ben een flexitariër. Ik eet nagenoeg geen vlees meer. Te strikt, daar geloof ik niet in. Het probleem is dat er overgeconsumeerd wordt. Met een nefaste invloed op het milieu als gevolg. Het heeft dus ook te maken met een ecologische overweging. Ik probeer zo bewust mogelijk te leven, ruimer dan enkel voeding."

We ronden onze eerste bijdrage over O'yo af met het thema 'ontbijten'. Want dat is wat ze aanbieden, althans in hun opstartinitiatief als pop-up. Het is niet zo dat zij hier een statement willen maken zoals: 'dit is de belangrijkste maaltijd van de dag'. Ze willen mensen wel overtuigen dat de snelle ochtendhap en bijhorende koffiekoek van de fast-foodketens, niet de juiste keuze zijn om je dag te starten. Ellis benadrukt dat ontbijten niet hun hoofdthema is. Ellis: "Sweet & savoury yoghurt, geschikt voor elke moment van de dag, met wel de klemtoon op volwaardige maaltijd."

(nog veel meer antwoorden op de 'De'-thema's volgen in een volgende bijdrage)

Close