Foto van Wouter van VeloVelo

VELOVELO

Wouter

Fietsen hoort bij Gent en Gent zou niet kunnen bestaan zonder de fiets. Fietsenwinkels hebben een deel van de koek, maar de herstellers zijn al even belangrijk geworden. Als je dan de hersteller aan huis kan laten komen, dan is de cirkel rond. Geen gedoe met het inladen van een defecte fiets in de auto. Wouter van VeloVelo komt langs.

Wouter over passie

"Ik had al wat gelezen van 'nen gast' in Brussel die zichzelf de Velofixer noemde. Dat moest en wou ik ook doen. Stap voor stap ben ik erin gegroeid en dan kom je op een punt dat de balans doorweegt in één of andere richting."

Wouter over passie

Urban Crafts, verhaal nummer 2. Na Tuinjan was het aan VeloVelo. Wouter herstelt mobiel fietsen. Geen mobiele fietsen, maar Wouter gaat met de fiets op de baan en herstelt de fietsen bij de klanten. Vrij snel zijn de voordelen duidelijk. Een fiets die stuk is, is nu eenmaal niet eenvoudig naar een fietsenwinkel te brengen. Een fiets moet soms snel hersteld worden omdat mensen gekozen hebben om zich alleen met de fiets te verplaatsen. Leve de fiets in de fietsstad Gent. VeloVelo is niet alleen, hij heeft nog mobiele collega's. Maar zijn verhaal raakte ons het meeste.

Bij het merendeel van de Buitengekend-plaatsen start het verhaal identiek. Je hebt een kantelpunt in je leven en je beslist om van je passie je job te maken. Wouter werkte in de sociale sector. Hij was begeleider in een voorziening van de jeugdzorg. Moesten er geen subsidieproblemen gekomen zijn, dan zou hij er nog werken. Maar de wet van Murphy was ook actief bij Wouter en zijn leven werd door elkaar gegooid, hij verloor zijn job en crashte wat later redelijk zwaar met een zeilwagen. Een maand in een donkere kamer en dus alleen maar nadenken als tijdsverdrijf. De herinneringen aan zijn jeugd kwamen op in die gedachten. Hij wou eigenlijk een technische richting doen in plaats van de opgelegde latijn en wiskunde. Na de gedwongen sabbatperiode was zijn eerste keuze: een opleiding volgen tot fietsenmaker. Naast een halftijdse baan bij de Vlaamse Vereniging voor Autisme, werd VeloVelo opgezet.

Wouter: "Ik had al wat gelezen van 'nen gast' in Brussel die zichzelf de Velofixer noemde. Dat moest en wou ik ook doen. Stap voor stap ben ik erin gegroeid en dan kom je op een punt dat de balans doorweegt in één of andere richting. Zonder veel twijfelen koos ik om de grote stap te zetten naar een voltijdse eigen activiteit als fietsenmaker." Wouter blijft, naar eigen zeggen, gewoon verder werken in de sociale sector. Want fietsen herstellen aan huis is een zeer sociaal beroep. Je komt heel dicht in de buurt van je klanten, het is hun leefwereld. Soms klikt het onmiddellijk met een klant, soms is er een zakelijke afstand. Beiden zijn oké voor Wouter.

Wouter is actief sinds 2012, een volle 4 jaar en zijn 'volume' is sterk gestegen. Met volume bedoelt Wouter het aantal klanten en het aantal opdrachten. In het begin reed hij van de ene kant van Gent naar de andere kant. Elke nieuwe klant was belangrijk. Nu is zijn agenda volboekt en heeft Wouter leren plannen per buurt. Wouter: "Voor dringende zaken ga ik dingen verschuiven. Voor de minder dringende doe ik een voorstel van een dag dat ik in de buurt ban van de klant. Natuurlijk verlies ik nog tijd met het fietsen tussen klant één en twee. Maar dat is nu eenmaal iets wat ik graag doe. Ik zie mezelf niet de hele dag in een fietsenwinkel of een atelier staan."

Je wordt er niet rijk van, zeggen sommigen dan. En dat klopt ook. Maar Wouter ziet er wel gelukkig uit. Wouter: "Ik ben heel gelukkig. Weer of geen weer, ik doe dit graag. Bij slecht weer moet ik wel extra tijd incalculeren voor het afdekken en afdrogen van mijn materiaal. Bij mooi weer is mijn job de hemel op aarde. Natuurlijk moet ik mijn rekeningen kunnen betalen, mijn gezin onderhouden, enz... Maar aangezien ik geen zware investeringskosten heb moeten doen, kan ik werken aan goede prijzen. Maar iemand die geld wil verdienen in mijn sector, die moet fietsen verkopen. Dat doe ik niet. Aangezien alles in vier zakken moet, heb ik ter plaatse maar één keuze: en dat is herstellen. Ik kan bijvoorbeeld geen extraatjes verkopen."

Worden fietsen niet gestolen? Wouter: "Eén op de honderd fietsen worden gestolen in Gent. Dat is gigantisch. Maar je kan dit vermijden door echt te investeren in een goed slot. Mijn slot kostte tien jaar geleden 90 euro en mijn fiets is nooit gestolen. Of het nu gaat over een tweedehandsfiets van 50 euro of een duurder nieuw model, een goed slot is de basis. Dat zouden mensen best direct bijrekenen in hun aankoopbudget." Is de fiets voor Gentenaars hun belangrijkste vervoermiddel geworden? Wouter: "Dat denk ik wel. Er is daar een hele evolutie te zien in de laatste tien jaar. Fietsen is 'in' en niemand bekijkt je alsof je geen geld zou hebben voor een auto. Mensen hebben er ook een budget voor en het mag al eens wat meer kosten."

Als afsluiter. Wouter geeft ook les aan zijn klanten. Hij wil dat ze de basis aanleren van hoe je een fiets zelf kan onderhouden en zelf kleine herstellingen kan uitvoeren. Wouter : "Dat is niet tegen mijn eigen 'winkel'. Hierdoor krijg ik de kan om mij te concentreren op de moeilijke herstellingen. Bovendien bouw je een nog betere band op met je klanten."

Close