Foto van Seline van Walrus

WALRUS

Seline

Een 'echte' place to be, een plaats om thuis te komen. Een verademing in het horeca landschap van de koele, 'hippe' plaatsen.

Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo
11.00 - ...
11.00 - ...
11.00 - ...
11.00 - ...
11.00 - ...
16.00 - ...
16.00 - ...

Seline over passie

"Ik had totaal geen ervaring in de horeca, ik ben gewoon beginnen te doen, heb er niet over nagedacht." BGK: "Het resultaat is één van de warmste plaatsen in Gent, respect..."

Seline over passie

Velen kennen de uitdrukking 'a fine place to be', Een fijne plaats om te zijn, te verblijven. Om dit onder woorden te brengen is heel erg moeilijk. Het is namelijk een gevoel dat ontstaat door kleine, fijne impulsen die op je afkomen. Bovendien is er de eerste ervaring met een plaats en de verwachting die je als klant nadien opbouwt. In de horeca moet je een balans vinden tussen betrokkenheid en efficiëntie. Je moet als uitbater van een café-restaurant steeds bij de pinken zijn, niets kan en mag je ontgaan. En bovendien moet je personeel helemaal mee zijn met jouw visie. Wel bij De Walrus is men geslaagd op alle domeinen.

Ik zou wel willen vergelijken met andere zaken in Gent, maar het is gewoon onmogelijk. Dus geef ik eenoverzicht van mijn impulsen. We hadden geboekt voor een maaltijd en bij het binnenkomen stond er een krijtbordje op een tafel met onze naam erop. We bestellen 'huisgemaakte limonade' en met een brede glimlach serveert men dit pareltje aan onze tafel. Op een groot krijtbord aan de muur lezen we wat de pot schaft, lustige linzen soep en zoveel meer. De dagschotel staat op het bord beschreven als een gedicht. Vanaf dan zijn mijn zintuigen geprikkeld door een reeks van impulsen die mij verrassen en blij maken. De dagquote op het krijtbord is een toffe invalshoek. Even geleden bracht Johannes De Schrijver deze aan: "Beter dan thuis voor de TV te zitten". Verder gaat mijn aandacht naar de bar en naar de teksten erboven. Ik lees: 'den beste falafel van Gent'. Speciale merken met de nadruk op ontdekken.

Seline loopt rond, praat en connecteert met iedereen. Eén van de citaten die ik terugvind is: 'Maak uw barman blij'. Maar het is Seline die iedereen blij maakt. Ze spreekt met de mama met de pasgeboren baby en met de hippe bediende die juist genoeg tijd heeft voor een dagschotel. Ze spreekt met de oma die samen met de kleindochter aanschuift aan de lange tafel. Ze spreekt en connecteert. Dat is Seline ten top.Het logo van De Walrus is een stoere zeeman die zijn armspieren laat zien. Figuurlijk is dit de keerzijde van Seline. Ze weet wat ze wil en gaat er helemaal voor, met hart en ziel. De Walrus is haar thuis en haar personeel zijn meer dan vrienden. Alles is opgelijnd tot een mooi geheel. Niet als een koele zakenvrouw maar vanuit haar buik. Ze heeft alles zelf gedaan, het komt verder vanuit haar dieperliggende creatieve lagen. Ondanks het feit dat ze er bijna letterlijk is ingetuimeld vanuit een andere wereld (podiumtechniek), is ze verliefd geraakt op dit vak. En dat voel je.

Wat ze nog heeft meegebracht vanuit haar vorige job, is de voorliefde voor entertainment, meer concreet live-bands. Elke zaterdag treedt er een bandje op, netjes in de hoek aan de deur. Ik was er vroeger al eens voor een optreden van L'Heure du Malheur en toen al was De Walrus voor mij liefde op het eerste zicht. Je kan werkelijk verliefd worden op een sfeer, op een plaats. De vonk kan en mag overspringen. Ik stel voor aan alle lezers om hetzelfde te doen als ik deed: reserveer een tafel op een zaterdag om 18u, geniet van de heerlijke gerechten, dompel jezelf onder in de sfeer, geniet van het familiale, volkse karakter 28/02/2016 Walrus en ... wordt verliefd op De Walrus.

Close

Seline over bijdrage

Regelmatig stilstaan bij het leven is voor Seline een belangrijk aspect. We laten ons leven door de stroom van elke dag, we worden meegesleurd in een ritme dat we zelf niet altijd kunnen beheersen. Leven is ook een stukje filosofie en het toepassen in je eigen leven.

Seline over bijdrage

Het is een wikken en wegen hoe ver je wil gaan in de communicatie over je engagement. Als horeca-zaak moet je nu eenmaal openstaan voor iedereen. Seline wil het op een stille manier doen. Ze wil haar eigen overtuigingen overdragen via details, kleine boodschappen op een krijtbord, wat er op het bord komt, de sfeer en de medewerkers.

Laten we starten met de spreuk op het krijtbord. Johannes, de schilder, zorgt hiervoor. Het zijn inspirerende kortzinnen die je even doen stilstaan bij het leven. Voor Seline is dat een belangrijk aspect. We laten ons leven door de stroom van elke dag, we worden meegesleurd in een ritme dat we zelf niet altijd kunnen beheersen. Leven is ook een stukje filosofie en het toepassen in je eigen leven.

De inrichting van De Walrus is een bijdrage op zich. Seline heeft alles zelf gekozen, een groot deel van de kringloopwinkel en diverse marktjes. Ze had geen masterplan voor de inrichting, het is stap voor stap gegroeid. Maar het eindresultaat is wel een bewijs dat je met weinig geld een smaakvol interieur kan hebben. Het gaat natuurlijk wel wat in tegen de stroom van 'hippe', modern ingerichte horeca-zaken. Maar Seline wou haar eigen identiteit.

Close